Monday, July 25, 2011

HoW to save a life ~ eceh feeling2 Grey's AnatoMy plak!

Ermm...tgh dok leka wat keje td..tiber2 aku terpasan notification email @11:57 AM


ErMmmm cam bEsh neh...last year aku x dOnate pun...last donate date was on 20th Oct 2009. LaMa suda...So jeling jam baru kol 1.30pm..awal lagi..lgpun time lunch neh for sure nurse tgh lunch gaks..
Kol 2.05pm aku amik buku darah & naik kt Mezzanine Floor Block B..
Seb x ramai sgt..ader 2 org tgh fill in form, yg tgh dOnate ader 4 org..

Ini ler rupenyer sewaktu proses penderMaan berlaku (erkkk cam len macam jer ayat aku neh..)



Meh aku share info sket. As usual haruslah melalui proses pendermaan seperti berikut :


1) Mengisi borang PDN3/2000/Pin. 1 atau 2. Sebarang keterangan atau bantuan mengisi borang ini boleh diperolehi daripada kakitangan PDN yang bertugas
2) Menjalani pemeriksaan diri (ukuran berat & tekanan darah)
3) Menjalani pemeriksaan darah untuk tahap kepekatan sel darah merah (paras hemoglobin) dan mengenal pasti kumpulan darah ABO.
4) Melalui sesi soal selidik atau kaunseling pra-pendermaan untuk mengenal pasti sebarang masalah perubatan dan tahap risiko penderma.Penderma yang layak menderma akan menjalani proses pengambilan darah (phlebotomy).
5) Setelah selesai proses pengambilan darah, penderma akan diberikan sedikit makan dan minuman ringan.
**(sumber dari Laman web rasmi Pusat Darah Negara)


Ini ler hasilnyer..aku diberikan seketui garDenia chocolate Muffin (akU ske!) & tablet2 hormon zat besi dan asid folik untuk membantu membina kembali sel-sel darah merah yang telah anda dermakan.


Tapi memang ini adalah proses yg akan dilalui tiap kali aku derma darah..so far aku da derma 5 kali la..heheh..x banyak tp berharap dpt membantu rakyat malaysia yg memerlukan..
 Owh yer...aku tergolong dlm golongan darah AB so aku tempekkan personaliti golongan ini yer..


Gologan darah A+B = AB
1. Orang yang bergolongan darah AB ini mempunyai perasaan yang sensitif dan lembut.
2. Mereka penuh keprihatinan akan perasaan orang lain dan selalu mengambil berat dan berhati-hati
3. Namun mereka keras dengan diri mereka sendiri dan juga dengan orang-orang yang dekat dengannya.
4. Mereka seolah mempunyai dua keperibadian.
5. Mereka sering menjadi orang yang sentimental dan memikirkan sesuatu terlalu dalam.
6. Mereka mempunyai banyak teman, tapi mereka memerlukan waktu untuk bersendirian bagi memikirkan persoalan dan masalah mereka sendiri.

Hehehe rasenyer semua bertepatan dgn personaliti aku la neh..

Actually since 2008 aku da berjinak2 menderma darah neh & every year tidak melepaskan peluang utk menderma..Cuma on 2010 jer tersangkut sbb dear x bagi derma..dia risau aku sakit katanyer..Ermm tp biler aku pernah terangkan pasal derma darah neh...dia agak oPen la..so this year aku dErma la balik..


 
Aku x tau naper aku ske derMa darah..
Ia seolah2 memberi kepuasan sbb dpt membantu org lain secara tak langsung...
&
below statement taken from the Article "Derma Darah sihatkan badan" ~ Pakar Patologi Pusat Darah Negara (PDN) Dr.Norris Naim
 
Alhamdulillah aku berjaya donate 450ml today..So aper lagi??
Lets donate our blood :D
Siler la tanpa seGan siLu..saya sUDah..Anda?

As written in HP advert aboVe
"You don't have to be a doctor to save lives..Just donate blood"
SeriOUs..aku suke ayat nEh [senyum]
 
nota kaki ~ sbb da wat blood doNation td tiber2 aku cam malas bekerja..bleh pakai ker reasOn neh? Muahahahaha suDahla..purak2 saja..yg beNernyer...I don't really like "MonDay"
heheheh...sekian
pstt ~ baru pasan entry neh tetibe adEr kaler pink + merah..bertemakan darah ler tuh kOnon2nyEr :D

No comments: